Nederlanders besteden gemiddeld drie en een half uur per dag aan het surfen op internet vanaf hun computer; twee uur vanaf hun smartphones en drie uur vanaf hun tablets. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek wat in opdracht van PayPal is uitgevoerd door IPSOS naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument.
Naast het checken van e-mail, is online winkelen tegenwoordig dé online activiteit die alle generatie Nederlanders met elkaar verbindt. 68% van de ondervraagden tussen de 18 en 54 jaar heeft in 2012 wel iets op internet gekocht. Hieruit blijkt dat de groei in het online shoppen nog altijd doorzet.
De e-commerce markt zal naar verwachting stijgen van bijna 10 miljard tot 13 miljard euro in 2015. De grootste groei zal liggen bij de online verkoop van voedsel en drank, maar daarvoor moet de consument nog wel de omslag maken naar online boodschappen doen: momenteel zijn vervoersbewijzen zoals vliegtickets de meest voorkomende online aankoop.
De m-commerce voorspelling toont een belangrijke groei: van 0,5 miljard nu tot bijna € 1,5 miljard euro in 2015, waarbij jaarlijks een steeds sterkere groei valt waar te nemen. M-commerce is een groeiende subsector van e-commerce en omvat de aankopen die gedaan worden via mobiel of tablet. De tablet wordt over het algemeen aangenamer bevonden voor online aankopen, omdat smartphones toch vaak een te kleine schermgrootte hebben.
Bijna één derde van de Nederlandse consumenten doet aan grensoverschrijdend winkelen. Zij bezoeken de buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en concurrerende prijsstelling.
Bron: Marketingfacts.nl