Je kunt er niet omheen: als je online klanten wilt aantrekken, zal je bezig moeten zijn met verleidende webteksten. De juiste tekst kan het gedrag van je websitebezoekers veranderen en kan het verschil maken tussen een bezoeker en een klant. De schoonheid van een webtekst is dat hij eenvoudig aan te passen is waardoor je veel kunt experimenteren. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt zien wat voor jouw bedrijf werkt. Heb jij al gevonden wat voor jouw doelgroep werkt, of zorgen jouw teksten ervoor dat jij niets verkoopt?
1. Onzekere teksten/te voorzichtige teksten
In een persoonlijk gesprek houd je onbewust rekening met de lichaamstaal van je gesprekspartner. Aan zijn lichaamstaal kun je meestal zien of hij zeker of onzeker van zijn zaak is. Ook uit de intonatie en het volume van praten haal je onbewust aanwijzingen van betrouwbaarheid.
In webteksten bestaat er geen volume, lichaamstaal of intonatie. Je zult daarom extra je best moeten doen om iemand te overtuigen. Hoe gek het ook klinkt, dit begint grotendeels bij het overtuigen van jezelf. Wat nog te vaak voorkomt, zijn teksten waarbij de schrijver zichzelf niet als expert presenteert. Het is dan meestal moeilijk om te geloven dat hij die expertise wel bezit, en daar haakt een groot gedeelte van de potentiele klanten dan ook af. Met dit onzekere taalgebruik schiet je daarom als bedrijf niets op en zorg je voor meer vragen dan je beantwoordt.
Fout: "Wij doen ons best om van elk bezoek aan ons pretpark een plezier te maken".Goed: "Wij maken van elk bezoek een moment om nooit meer te vergeten".
2. Teksten die geen aanspraak maken op een emotie
Een overtuigende en verleidende tekst gaat verder dan het benoemen van je unique sellings points. Omdat een mens geen analytische robot is, en gevoelig is voor emotie, kun je door het gebruik van de juiste emotie zijn aankoopbeslissing beïnvloeden.
Een sterke emotie die ik op websites helaas te weinig zie terugkomen, is angst. De angst om iets kwijt te raken, iets te missen of om ergens buitengesloten van te worden. Het gebruik van de juiste emotie in je teksten kan je bezoekers net het beetje extra motivatie geven om bij jou iets te kopen.
Wie bekend is met de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, heeft misschien wel eens nagedacht waarom deze principes zo goed werken. Het principe ‘schaarste’ kent namelijk ook zijn grondslag in de angst om iets te missen of om ergens buiten te vallen. Onderstaand voorbeeld maakt dit duidelijk.
Fout: "Schrijf je vandaag in, en blijf op de hoogte".Goed: "Schrijf je vandaag in want er zijn nog slechts 15 plekken beschikbaar".
3. Teksten die te snel proberen te verkopen
Als je in je teksten geen rekening houdt met het verkoopproces van je product of dienst, kan het voorkomen dat je snel opdringerig of verkoperig overkomt. Het inzetten van de juiste tekst op het juiste moment van het verkoopproces is daarom ook essentieel als je iets wilt verkopen.
Je wilt in de meeste gevallen je potentiële klant niet laten merken dat je iets aan het verkopen bent, maar je wilt hem een klein duwtje dieper je verkooptrechter in geven. Sommige producten of diensten hebben nu echter wat meer overtuiging nodig dan andere. Een directe en agressieve verkooptoon gaat je dan ook niet verder helpen. Je vindt het waarschijnlijk ook vervelend als je in een winkel staat en er komt gelijk een verkoper naar je toe. Online is dit niet veel anders.
Fout: "Vraag direct een offerte aan!".Goed: "Lees meer over ons product".
4. Schrijven zonder contrasten of het maken van te lange zinnen
Mensen zijn dol op verhalen. Om ervoor te zorgen dat je een goed verleidend verhaal op je website hebt, kun je een copywriter of storyteller inhuren. Maar als je verhaal niet gelezen wordt, gooi je al die kostbare euro’s rechtstreeks de prullenbak in.
Om te zorgen dat je verhaal gelezen wordt en je bezoekers betrokken blijven, zul je daarom niet alleen een goed verhaal moeten hebben, maar er ook voor moeten zorgen dat bezoekers hun aandacht bij jouw verhaal houden.
Een goede manier om die aandacht vast te houden, is door contrasten aan te brengen in je lettergroottes. Een tekst die geen contrast in grootte van letters bevat, wil eigenlijk zeggen: alles is even belangrijk. Of beter gezegd: alles is even saai. Om bezoekers betrokken te houden, zul je met titels, subtitels, spatiëring en alinea’s moeten experimenteren. Want nogmaals: je verhaal kan nog zo boeiend zijn, maar als je het nalaat om slecht gemotiveerde bezoekers te activeren, verlaten zij je website meestal zonder actie te ondernemen. De oplossing is soms simpeler dan je denkt.
5. Teksten die niet persoonlijk zijn
Als iemand jouw naam noemt, voel je jezelf direct aangesproken. Dat is vrij logisch. Het wil zeggen dat je met het noemen van een naam de aandacht van iemand kunt opeisen. Online is het natuurlijk niet altijd mogelijk om de bezoekers van je website bij hun voornaam te noemen, daarnaast is het ook lang niet altijd gepast om te doen.
Om zo dicht mogelijk bij die persoonlijke verbondenheid te komen zonder iemand z’n naam te noemen, wordt er in verleidende tekst veel gecommuniceerd met een persoonlijke vorm: je, jij of u. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe je een tekst met een simpele aanpassing veel persoonlijker kan maken.
Fout: "Geen enkele ondernemer zit te wachten op lange rijen en wil altijd direct geholpen worden."Goed: "Zit jij ook niet te wachten op lange rijen en wil je direct geholpen worden?"
Hopelijk heb je met het lezen van dit artikel een andere kijk gekregen op de invloed van tekst. Tekst is meestal geen bijzaak, maar hoofdzaak, en is misschien wel het element dat jou ervan weerhoudt om iets te verkopen.
Bron: Marketingfacts.nl