De meeste usability experts zijn het er wel over eens, roterende banners op de homepage zijn niet altijd succesvol en worden dan vaak genegeerd door de gebruikers. Vooral omdat de meeste roterende banners totaal niet gebruiksvriendelijk zijn. Bij een juiste inrichting van de roterende banner, kan deze wel degelijk effectief zijn.
Het gebruik van de roterende banners is bijna niet meer weg te denken op de homepage van webshops, helaas zijn de meeste slecht uitgewerkt en niet gebruiksvriendelijk. The Baymard Institute heeft het gebruik van roterende banners op de homepage onderzocht.
Niet alle banners worden gezien
Gebruikers oriënteren zich vaak van boven naar beneden en zien daardoor slechts één slide. Houdt er dan ook rekening mee dat de kans aanwezig is dat uw gebruikers een aantal slides missen. Kijk daarom uit met het plaatsen van belangrijke informatie in de roterende banner.
De eerste banner wordt het meeste gezien
Zorg ervoor dat de banner met de belangrijkste informatie als eerste zichtbaar is. De eerste banner wordt door veel bezoekers vaak nog gezien, de daarop volgende banners worden vaak gemist of genegeerd. Dit is ook mooi terug te zien in het onderzoek van Erik Runyon naar het CTR van deze roterende banners. Ruim meer dan de helft van alle klikken werden gedaan op de eerste banner.
Banners moeten het product versterken
Veel roterende banners zijn geanimeerd en trekken zo snel de aandacht, maar niet altijd op de juiste manier. Gebruikers zijn niet altijd gediend van overbodige animaties, zorg er daarom altijd voor dat de banners de producten die verkocht worden versterken.
Laat banners niet te snel roteren
Het automatisch roteren van banners is een goede manier om gebruikers de verschillende banners te presenteren. Zorg er daarbij wel voor dat de gebruikers de tijd hebben om de informatie te lezen en in zich op te nemen. Belangrijk daarbij is dat de slider pauzeert op het moment dat de gebruiker met de muis op de banner staat, en zet deze permanent op pauze wanneer de gebruiker in de slider klikt.
Laat de banners niet te langzaam roteren
The Baymard Institute heeft onderzoek gedaan naar de optimale snelheid voor de rotatie van de banners. Zij adviseren om iedere banner 5 tot 7 seconden weer te geven. Voor content rijke banners adviseren zij om 10 seconden aan te houden.
GA UTM codes
Wanneer u zelf in de webshop ook gebruik maakt van de roterende banner, dan is het goed om het succes hiervan te meten. Met behulp van de Google UTM codes kan het succes van de verschillende banners gemeten worden in Google analytics.