Dixons is de eerste in Nederland: tijdens Pauw & Witteman nog een iPad bestellen, volgende dag in huis. Ze hebben ook maar meteen geregeld dat je tot zondagmiddag vier uur kunt bestellen voor levering op maandag! Hoe doen die jongens dat van BAS Group, waar Dixons onder valt? Een directeur van die groep riep pas geleden in de Twinkle: 'Ik spring op m’n fiets en ik kom er aan.' Het zou toch niet echt waar zijn?
Cut-off tijd steeds laterOp het gebied van late zogenoemde cut-off tijden mag Nederland zich Europees kampioen noemen. In de vergelijking die we maakten met webshops uit met name Duitsland en de UK blijkt dat we op het gebied van levertijd een heel nijver volkje zijn: kun je bij steeds meer Nederlandse webshops tot ’s avonds 22:30 uur bestellen voor levering de volgende dag, in Duitsland en Engeland valt de slagboom vaak al ’s middags om 12 of 16 uur. De Engelsen zijn op dat gebied scherper dan de Duitsers, maar 23:30 uur? Nee, voor zover mij bekend in Nederland nog niet eerder vertoond.Maken we elkaar niet allemaal gek?Die vraag wordt best vaak gesteld en ik vraag het me natuurlijk ook wel eens af: same day delivery is nog niet geïntroduceerd of ze hebben in de Londen-regio alweer levering binnen 1,5 uur georganiseerd. Zijn dat nou niet gewoon hebbedingetjes, leuk om de voorpagina mee te halen? Als het bestaansrecht heeft en online kopers willen deze services afnemen en betalen is het wat mij betreft allemaal prima. Toch is 'vandaag besteld, morgen in huis' volgens mij geen hype.Logistieke gadget
Het is natuurlijk heel logisch om het plaatsen van internetorders tot pakweg middernacht mogelijk te maken. Dat is toch de kracht van online, 24/7? Super toch, dat de Dixons-directie binnen hun eigen distributiecentrum en met vervoerders hebben kunnen regelen dat orders die tot zondagmiddag 16 uur binnenkomen op maandag worden bezorgd? Waarom wel logistieke hoogstandjes bij Albert Heijn, Jumbo, McDonalds, en ga zo maar door, en niet in e-fulfilment?
OnhaalbaarWat mij betreft is de serviceuitbreiding van Dixons logisch en zie je onder andere hierin dat de logistiek voor e-commerce steeds meer volwassen aan het worden is. Tegelijkertijd is het voor de meeste webshops onhaalbaar om deze service te bieden. Orderpicken in de avond en in het weekend zou op zich nog wel kunnen (op z’n zachtst gezegd ook niet gemakkelijk natuurlijk), maar er is geen vervoerder die voor die hoeveelheden ’s avonds laat of in het weekend depick-up bij jouw webshop gaat doen of op die tijdstippen een aanleverpunt openstelt.Verschillen tussen groot en klein steeds scherper
Hoe verder de logistieke dienstverlening gaat, hoe scherper het onderscheid tussen grote en kleine webshops. Dat is op andere gebieden natuurlijk ook al zo, zoals bij webshop-IT, marketing, inkoopkracht en organisatie. En dit soort logistieke hoogstandjes komt er dan ook nog bij. Calimero-traantjes? Wat mij betreft zeker niet. Naast de supergrote webshops zijn er veel kansen voor de kleinere, vaak meer gespecialiseerde spelers. Die kunnen wellicht niet meedoen met de run naar 'steeds later, voor steeds vroeger', maar ze hebben hun eigen specifieke producten, kennis en service in huis.
De lat weer een tikkie hoger
Dixons, bedankt. Je hebt de lat weer een tikkie hoger gelegd. Complimenten ook natuurlijk voor de logistieke dienstverleners waarmee jullie dit hebben geregeld. Ik ben benieuwd wie en wat er volgt.
Bron: Twinklemagazine.nl