Door de correcte toepassing van de cookiewet ziet vakantiesite Sunweb het meetbare siteverkeer met dertig procent dalen. Het bedrijf merkt echter geen grote verschillen in de omzetcijfers.
Dat blijkt uit rapportages van Sundio Group waar Emerce inzage in kreeg. Marketing manager Jonas de Groot: “We zijn de eerste in de reisbranche die de opt-in voor cookies zo implementeert en krijgen daarover veel vragen. Daarom delen we de resultaten.” De uitslag is goed nieuws voor e-commercebedrijven die lang en veel hebben geïnvesteerd in een geraffineerd, kwalitatief marketingkanaal. De kopende klant is niet altijd zichtbaar meer, maar verandert zijn gedrag niet.Althans, het consumentengedrag verandert wel maar dat is op het eerste oog niet nadelig voor de webshop. Het lijkt erop dat Sunweb.nl en zijn drie subdomeinen (zon-, winter- en autovakantie) vooral het verkeer van lage kwaliteit missen. Iets meer dan een week geleden besloot Sunweb alle cookies van derden van zijn site te verwijderen. Enkel op de voorpagina Sunweb.nl staat een Google Analytics-cookie. Dat moet vergelijkingsmateriaal opleveren tegenover verkeer dat direct op de subdomeinen binnenkomt.
De gedetailleerde rapportage laat zien dat, afhankelijk van het subdomein, zestig à zeventig procent van de bezoekers direct accepteert dat er cookies worden geplaatst (first en third). Het andere deel van het bezoek laat zich eerst informeren over wat cookies zijn, wat ze doen en wat de bezoeker er aan zou kunnen hebben. Vrijwel alle bezoekers kiezen ook op dat punt weer voor volledige opt-in. Eén procent kiest voor het koudste cookie: de functionele.
Sabine de Vos, webanalist van Sunweb, stelt: “99 procent van de mensen die kiezen, kiezen voor hoogste opt-in-niveau. De grootste learning is dat de consument totaal geen idee heeft wat cookies nu zijn en doen, of maakt hen niet uit.”
De begeleidende tekst bij de rapportage is niet enkel halleluja. Hoewel de implementatie van het opt-in-proces goede resultaten oplevert, is het volgens de marketingafdeling nog niet klantvriendelijk genoeg. Het keuzeproces wordt komende weken aangescherpt.
Andere opvallende cijfers: de bounce rate daalt met een kwart, het conversiepercentage en de time on site gaan omhoog en het aantal pagina’s per bezoek is ook toegenomen. Sunweb kan dat vertalen met: de kwaliteit en koopbereidheid van de bezoeker is omhoog gegaan. Toevallige passanten zonder enige intentie tot oriëntatie of aankoop schrikken van de verplichte cookiekeuze en vertrekken direct.
Nog een opvallend gegeven: verkeer uit derde bronnen (zoals display, search, AWords en e-mail) is met twintig tot vijftig procent afgenomen. Daar staat echter tegenover dat de conversie uit diezelfde bronnen met tussen de veertig en zeventig procent toeneemt.