Even snel op uw mobiel iets op zoeken of iets bestellen, wie doet het niet? Een enorm aantal webwinkels en B2B webshops zijn hier helaas nog steeds niet geschikt voor. Doordat de website niet goed wordt weergegeven op het kleine scherm, krijgen gebruikers eerder een negatieve ervaring. Blijft u op een pagina waarbij de helft niet op het scherm past? Waarschijnlijk niet. De bounce-rate van de webshop stijgt en bezoekers komen hierna niet weer terug, want ‘’de website werkt toch niet’’. Uw website zal hierdoor minder goed vindbaar zijn via Google op smartphones, daardoor worden veel verkoopkansen gemist. Benieuwd hoe u uw webshop optimaliseert voor het kleine scherm? Hieronder geven wij enkele voorbeelden waar u meteen mee aan de slag kunt!
Responsive webdesign
Een veelgebruikte manier is responsive webdesign (RWD). Webshops die ontworpen zijn met RWD geven tekst, afbeeldingen en andere content correct weer in het juiste schermformaat. De webshop wordt per schermformaat geschaald. Op deze manier kunt u de ‘look’ van uw content zo aanpassen, dat het op een mobiel en/of tablet goed te overzien is. Alle content hoeft maar 1 keer ingeladen te worden voor zowel smartphone, tablet en desktop.
Adaptive webdesign
Een andere technologie is adaptive webdesign. Een adaptive webdesign (AWD) lijkt veel op het responsive webdesign. Toch zijn er enkele verschillen tussen beide. Ten eerste schaalt een RWD vloeiend mee, terwijl een AWD in sprongen schaalt. Een belangrijker verschil is dat AWD rekening houdt met het apparaat zelf, terwijl RWD alleen rekening houdt met het schermformaat.
Een belangrijk voordeel van AWD ten opzichte van RWD is dat u met AWD rekening kunt houden met bandbreedte. U kunt bijvoorbeeld via AWD kiezen om afbeeldingen op een smartphone en/of tablet in een lagere resolutie te tonen. U toont op een kleiner scherm andere content dan in de desktopversie. Er komen echter wel steeds meer schermformaten bij (denk aan de verschillende smartphones en tablets) en dat is een nadeel voor AWD. Het is namelijk lastig om rekening te houden met elk bestaand schermformaat. Het combineren van AWD met RWD zou dan uitkomst kunnen bieden.
Wanneer gebruikt u welke techniek?
Welke techniek u gebruikt om uw webshop mobielvriendelijk te maken hangt af van wat u uw mobiele gebruiker wilt laten ervaren. Kan de conversie direct via het mobiele apparaat plaatsvinden of moet de gebruiker later terugkomen via computer of laptop? Er is geen duidelijke trend die bepaalt welke techniek het beste is voor uw webshop. Iedere grote webshop heeft zijn eigen manier om de inhoud zo goed mogelijk aan de man te brengen. Bedenk dus goed voor welke strategie u wilt gaan. Houd daarbij zeker de volgende tips in gedachten:
- Wilt u dat uw webshop goed te zien is, ongeacht het apparaat, laat dan uw webshop responsive ontwikkelen.
- Heeft u specifieke eisen om mobiele gebruikers een nog betere ervaring te geven, zorg dan dat uw webshop adaptive is.
Test uw site
Google snapt dat niet alle websites direct mobielvriendelijk zijn en helpt daarom een hoop webmasters een eind op weg. Google heeft een handleiding gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe u uw mobiele website optimaliseert. Benieuwd of uw website of webshop al goed wordt weergegeven op een kleiner scherm? Op deze pagina van Google kunt u dit meteen checken.
Maak uw website mobielvriendelijk
Meer kunnen we er niet van maken. De al doorgevoerde updates die Google maakte hebben al een impact teweeggebracht en wij verwachten dat dit nog maar het begin is. Op termijn zal iedereen eraan moeten geloven, dus u ook. U wilt toch geen verkoopkans missen? Het belang van een goede mobiele website is groter dan ooit.
Benieuwd welke oplossing het best bij uw wensen past? Neem dan contact met ons op, wij adviseren u graag!