Alle nieuws

Zijn webshops asociaal?

<div> Het lijkt op een contradictie om te zeggen dat een webshop asociaal is, maar wij vinden dat het wel zo is. In alle jaren dat ze bestaan, is er voornamelijk geïnvesteerd in een model waar de con

Het lijkt op een contradictie om te zeggen dat een webshop asociaal is, maar wij vinden dat het wel zo is. In alle jaren dat ze bestaan, is er voornamelijk geïnvesteerd in een model waar de consument (voor het gemak noemen we hem Kees), zonder interventie van een persoon, helemaal zelfstandig en zo snel mogelijk tot de aankoop wordt begeleid.
Kees weet al vanaf het begin waar hij naar op zoek is en is vastberaden om het te kopen, liefst voor de laagste prijs. En geef de ondernemer eens ongelijk: elke persoon die zonder aankoop de site verlaat is gemiste omzet. Wij zijn van mening dat dit model zal blijven bestaan, maar dat de consument ook toe is aan een nieuwe vorm van kopen online. Een vorm die veel meer ruimte geeft voor oriëntatie, inspiratie en ondersteuning.De funnel voor Kees is als volgt:NaamsbekendheidIn dit model kun je zien dat de grootste zorg voor de webshops is om aanwezig te zijn op Google met betaalde en organische posities. Zonder die investering zijn ze nergens. Het blijkt dat naamsbekendheid het allerbelangrijkste is voor een webshop en ook hier geldt: wie het grootste budget heeft (en uiteraard moet die slim in worden gezet) de grootste kans heeft op zichtbaarheid. Wanneer Kees binnen is, wordt retentie bepaald door in de salesfunnel zo goed mogelijk te presteren, waardoor hij uiteindelijk voor gemak kiest. De ratrace is begonnen.Maar we denken dat er een andere realiteit bestaat. Die van de funshopper (laten we hem Stan noemen). Hij weet nog niet exact waar hij naar op zoek is en wil eigenlijk geïnspireerd worden. In dit eerste model gaan we er van uit dat Stan niet connected is met sociale netwerken.ConnectedNu gaan we ervan uit dat Stan zeer connected is: hij kijkt regelmatig op Facebook, volgt wie hij leuk vind op Twitter, zijn vriendin kijkt op Pinterest (waar voornamelijk vrouwen te vinden zijn), bekijkt de nieuwste mode op YouTube en sinds kort is hij ook actief op Google+. Stan pakt het nu heel anders aan.De mensen die Stan inspireren, kunnen uit verschillende hoeken komen. Het is belangrijk om te beseffen dat ze allemaal influentials zijn op de keuze die Stan maakt.Soort influentialsDe mensen die direct invloed hebben op Stan zijn: Experts: dit zouden de verkopers van een offline shop kunnen zijn of bloggers in een specifieke sector. Celebrities: naast de offline celebrities bestaat er ook de online versie. Gebruikers: reviews van een product. Wisdom of the crowds: met z’n allen weten we meer. Wijsheid van je vrienden: tja, als je vriend het heeft gebruikt zal hij doorslaggevend zijn voor je beslissing.We zijn er nog nietNu we hebben aangegeven waarom sociale activiteiten invloed hebben op Stan, lijkt het onvermijdelijk dat er een slag moet worden gemaakt met sociale technologie. De webshopeigenaar heeft behoefte om inzicht te krijgen in wat er gebeurt in die inspiratiefase. Dat kan hij doen door zich te mengen in de discussie, maar een beetje technologie helpt. Het zijn bedrijven als SalesForce (en niet alleen deze) die volop aan het ontwikkelen zijn in deze richting. Ze geven overzicht van de sociale activiteiten en kunnen die correleren met de activiteiten van Stan; zogenaamde social CRM-systemen (client relation management).WebcareGeen enkele webshop kan zonder een goed ingerichte webcare-afdeling. Het is de meest natuurlijke transitie naar deze nieuwe realiteit. Reactief in gesprek raken met je klant geeft de nodige ervaring die je vervolgens proactief in kunt zetten wanneer Stan op zoek is naar iets nieuws.Wie gaat dat allemaal doen?Schaalvergroting voor de dialoog is onvermijdelijk. Wees niet bang, er hoeft niet een sloot aan nieuwe mensen te worden aangenomen. Genoeg mensen die je online met hun kennis en overtuiging willen helpen. Sterker nog, wanneer je een shared revenue-model aanbiedt, is er sprake van een versterkende samenwerking. En waar komt dat geld vandaan om hetshared gedeelte te financieren? Uit je mediabudget die je anders zal gaan verdelen. Kees zal blijven en steeds meer aansluiten bij de grotere en voordelige webshops, en er komen meer klanten als Stan die behoefte hebben aan meer service en inspiratie.KansenKleine ondernemers die naast een fysieke winkel ook een webshop hebben, krijgen meer kansen in het digitale domein. De belangrijkste reden hiervoor zijn: Webshops ontwikkelen wordt steeds goedkoper en makkelijker Online is steeds meer complementair aan offline We willen met ‘echte’ mensen in gesprek komen Niet iedereen is opzoek naar de goedkoopste aanbiedingKleine webshops hoeven niet bang te zijn voor de grotere spelers in de markt, zolang ze maar zorgen voor meerwaarde, persoonlijke aanpak en een mix van on- en offline. Daar wil Stan best voor betalen.Bron: Marketingfacts.nl

Geschreven door

Maarten
Maarten

Maarten

op

27 mei 2013

Check ons archief van digital awesomeness

Ons archief van digital awesomeness

Meer nieuws.

Magento update 2.4.7
Mike

/

26 nov. 2024

Beveiligingsverbeteringen in Magento Open Source 2.4.7

Magento Open Source versie 2.4.7 introduceert ondersteuning voor PHP 8.3 en bevat honderden kwaliteitsverbeteringen, aangepaste attributen in GraphQL en compatibiliteit met diensten van FedEx en UPS.

Security

Magento

Updates

Magento update 2.4.7
Mike

/

26 nov. 2024

Beveiligingsverbeteringen in Magento Open Source 2.4.7

Magento Open Source versie 2.4.7 introduceert ondersteuning voor PHP 8.3 en bevat honderden kwaliteitsverbeteringen, aangepaste attributen in GraphQL en compatibiliteit met diensten van FedEx en UPS.

Security

Magento

Updates

Magento update 2.4.7
Mike

/

26 nov. 2024

Beveiligingsverbeteringen in Magento Open Source 2.4.7

Magento Open Source versie 2.4.7 introduceert ondersteuning voor PHP 8.3 en bevat honderden kwaliteitsverbeteringen, aangepaste attributen in GraphQL en compatibiliteit met diensten van FedEx en UPS.

Security

Magento

Updates

Magento update 2.4.7
Mike

/

26 nov. 2024

Beveiligingsverbeteringen in Magento Open Source 2.4.7

Magento Open Source versie 2.4.7 introduceert ondersteuning voor PHP 8.3 en bevat honderden kwaliteitsverbeteringen, aangepaste attributen in GraphQL en compatibiliteit met diensten van FedEx en UPS.

Security

Magento

Updates

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Maarten

/

21 nov. 2024

Wat betekenen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor jouw bedrijf?

Medio 2025 moeten alle online winkels toegankelijk zijn volgens de Europese toegankelijkheidswet (EAA). Dit is meer dan alleen een wettelijke verplichting. Lees er meer overin ons blog.

Algemeen

Security

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Maarten

/

21 nov. 2024

Wat betekenen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor jouw bedrijf?

Medio 2025 moeten alle online winkels toegankelijk zijn volgens de Europese toegankelijkheidswet (EAA). Dit is meer dan alleen een wettelijke verplichting. Lees er meer overin ons blog.

Algemeen

Security

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Maarten

/

21 nov. 2024

Wat betekenen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor jouw bedrijf?

Medio 2025 moeten alle online winkels toegankelijk zijn volgens de Europese toegankelijkheidswet (EAA). Dit is meer dan alleen een wettelijke verplichting. Lees er meer overin ons blog.

Algemeen

Security

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Maarten

/

21 nov. 2024

Wat betekenen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor jouw bedrijf?

Medio 2025 moeten alle online winkels toegankelijk zijn volgens de Europese toegankelijkheidswet (EAA). Dit is meer dan alleen een wettelijke verplichting. Lees er meer overin ons blog.

Algemeen

Security